برای توسعه و افزایش فروش به یک ساختار اصولی و مناسب بازاریابی و فروش نیاز می باشد. باید بتوانیم بگونه ای مناسب محصولات و خدمات خود را از طریق کانال های ارتباطی کارآمد به مشتری های احتمالی خود معرفی نماییم، تا مشتریان جهت سفارش محصول و یا خدمات با ما تماس بگیرند و با داشتن یک روابط مشتری عالی می توانیم مشتریان احتمالی خود را به مشتریان قطعی تبدیل کنیم.

برای رسیدن به یک بازاریابی عالی و در نهایت فروش موفق باید جواب سوالات زیر را در مورد محصولات و یا خدمات خود پیدا کنیم :

۱-آیا اصلاً بازار قابل توجه ای برای محصولات و خدمات ما وجود دارد (خصوصاً اگر محصول یا خدمات نسبتاً جدید می باشد)؟

۲-تمرکزیت بازار چگونه است؟ بسیار مهم است بدانیم که هرچقدر بازار ما متمرکز تر باشد هزینه ی اطلاع رسانی و تبلیغات پایین تر و مناسب تر است، اصل تمرکز بدین جهت حائز اهمیت است که آیا ما توانایی اطلاع رسانی و تحقیقات در بازار را با توجه به سرمایه خود داریم و یا خیر؟

۳-رقبای فعلی که در جهت جذب مشتری و پول با ما رقابت می کنند وضعیتشان چگونه است؟ برای فروش و تبلیغات چگونه عمل می کنند؟

۴-اگر قرار است وارد بازار شویم ویژگیها و مزیتهای  رقابتی محصول و یا خدمات ما و تفاوت های آن نسبت به آنچه هم اکنون در بازار موجود است چیست؟اگر محصول یا خدماتی داریم که فاقد مزیت رقابتی می باشد باید بدانیم برای ورود به بازار،کار مشکلی پیشرو داریم.

زمانی می توانیم مزیت ها و ویژگی های رقابتی محصولات و خدمات خود را پیدا کنیم که محصولات و خدمات رقبا را کاملا رصد و ارزیابی کنیم.

باید سعی کنیم بسیار روان و قابل درک موارد زیر را برای محصولات و خدمات خود به دقت روی کاغذ بیاوریم:

  • مشکلاتی که محصولات و خدمات ما از مشتری رفع می کند.
  • حسی که به مشتری می دهد.
  • تغییراتی که در زندگی و کار آنها ایجاد می کند.
  • مزایا و ویژگی هایی که به آنها  می دهد .
  • محصولات و خدمات ما چه کمکی به مشتریانمان می کند.

تعریف موارد بالا برای محصولات و خدمات محتوای اولیه ابزارهای تبلیغاتی را فراهم می کند.

۵-شیوه قیمت گذاری ما چگونه است؟آیا قابل رقابت می باشد؟ سود فروش به گونه ای است که بتواند هزینه های زنجیره فروش، تبلیغات و … مجموعه ما را تأمین کند؟

به یاد داشته باشیم داشتن یک استراتژی قیمت گذاری مناسب در بازار می تواند منجر به موفقیت یا عدم موفقیت ما گردد.

۶- از کدام روش ها وکانال ها جهت تبلیغات (پروموشن-Promotion) ،اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مخاطبین(مشتری احتمالی خود) استفاده می کنیم؟ اگر بهترین خدمات ومحصولات را ارئه بدهیم امّا درست اطلاع رسانی وتبلیغات نکنیم کسی با خبر نمی شود تا با ما تماس بگیرد!

۷-در چه مکانهایی و چگونه قرار است محصولات و خدمات خودرا برای فروش ارائه دهیم؟(چه در محیط فیزیکی و چه در محیط مجازی)

۸-استراتژی حرکتی ما برای جایگاه سازی و ایجاد ساختار اولیه برندینگ در ذهن مشتری چگونه تعریف شده است؟ دوست داریم مشتریان از محصولات ، خدمات و مجموعه مان چگونه تعریف کنند؟

هرچه جایگاه ما در ذهن مشتریان قوی تر باشد یعنی شهرت مجموعه (یکی از سرمایه های اصلی هر مجموعه) بیشتر و گسترده تر است.

۹-محصولات و خدمات را با چه ظاهری به مشتری تحویل می دهیم؟ بسته بندی محصولات ما چگونه است؟ لوگوی ما (نشان تجاری)آیا گویای کار می باشد؟ آیا اعتبار کافی در ذهن مخاطب ایجاد می کند ؟ هرچقدر ظاهر ارائه حرفه ای تر و شکیل تر باشد اعتبار ما نزد مشتریان بالاتر می رود و  برای جایگاه پیدا کردن در ذهن مشتری هزینه کمتری را متحمل می شویم. یادمان باشد در بسیاری موارد بسته بندی و نحوه ارائه محصولات وخدمات تنها نماینده مجموعه پیش مشتری می باشد،  زیرا اگر محصول یا خدمات از منبع  معتبری (دوستان و آشنایان و…) معرفی نشده  باشند یکی از علت های مهم انتخاب کالا و خدمات ما بسته بندی و ظاهر آن می باشد.

۱۰- فرآیند فروش در نقطه فروش محصولات و خدمات چگونه است؟

تبلیغات بسیار هیجان انگیز با محتوایی صحیح برایمان زنگ خور ایجاد می کند امّا اگر فروشندگان خوبی نداشته باشیم زحمت هایمان (هزینه ها و سرمایه گذاری ها)براحتی آب خوردن بر باد می رود.

۱۱-نیرو های(منابع انسانی) ساختار بازار یابی خود را چگونه چیدمان کرده ایم ؟آیا افراد مناسب مورد نیاز را برای قسمت های مختلف، پیدا کرده ایم؟آموزش های لازم را دیده اند؟و یا برنامه ای جهت آموزش آنها تدوین کرده ایم؟

واضح است داشتن بهترین برنامه های بازاریابی بدون وجود افراد مناسب و کننده نتیجه ای -که همان رسیدن به فروش فوق العاده  می باشد- در بر نخواهد داشت.

طراحی سایت در تبریز

تماس با مشاورین موسسه

Mobile number of پشتیبانی موسسه 09120251585
نماد طرح ساماندهی وزارت ارشاد
logo-samandehi